Till Frida Gunnarsson startsida

Frida Gunnarsson

Plats 4 på Socialdemokraternas lista till kommunfullmäktige i Västerås.

Ålder på valdagen: 35

Bor: Klockartorpet

Vad gör jag en fredagskväll?
Helst så har vi en middag med vänner eller familj inbokad och så lagar vi mat och umgås ihop – ett perfekt sätt att avrunda arbetsveckan på.

Vem är du?
Det är ju en närmast filosofisk fråga men om jag ska göra ett försök så är jag 35 år och bor med min sambo och femåring i ett radhus på Klockartorpet. Jag är uppväxt i Irsta, bodde efter gymnasiet i Uppsala och Stockholm och flyttade tillbaka till Västerås 2022. Jag är utbildad statsvetare och jobbar idag som kanslichef för Socialdemokraterna. Fritiden spenderar jag helst i sommarstugan utanför Flen och jag har också en tendens att snöa in på olika saker i perioder – senast var det stickning så hör av er om ni behöver raggsockor!

Hur började ditt politiska engagemang?
Det var under gymnasiet som mitt intresse väcktes för politiska frågor, men det tog några år innan jag hittade till ett parti som kändes rätt. Det var egentligen när jag var ute och reste efter studenten och träffade många från andra länder som jag insåg att vi har så mycket att vara stolta över i Sverige – föräldraförsäkringen, allmän sjukvård, avgiftsfria universitetsstudier. När jag sedan insåg att dessa reformer finns tack vare Socialdemokraterna var det självklart att engagera mig där.

Vilka är de viktigaste politiska frågorna inför valet?
För mig är det här valet ett välfärdsval. Ska vi fortsätta sänka skatten för de allra rikaste eller säkra upp att de som har mycket kan bidra lite mer – och då göra stora satsningar på skola, äldreomsorg och sjukvården.
Jag kan känna att välfärden är inte så stark som den en gång var utan att den är oerhört pressad. Vi behöver se till att alla lärare som jobbar i skolan får tid för varje barn och att hemtjänstpersonalen har tid att dricka en extra kopp kaffe och prata en stund innan det är dags för nästa besök. Ett sånt samhälle vill jag ha.

Vad är det första du vill förändra efter valet?
Vi har ett väldigt bra valprogram med massor med bra politik så det blir svårt att välja, men mitt förstaval skulle nog ändå vara att satsa på barnen i skolan. Vi behöver en skola där alla elever känner att de får rätt stöd och att det finns lärare och andra vuxna runt omkring som finns där. Just att klara skolan är helt avgörande för att komma på rätt väg senare i livet så där gör vår politik verkligen skillnad.