Till Staffan Jansson startsida

Staffan Jansson

Plats 1 på Socialdemokraternas lista till kommunfullmäktige i Västerås.

Ålder på valdagen: 58

Bor: Harkie

Vad gör jag en fredagskväll?
Oftast hemma med fredagsmys – det är så jag slappnar av efter en lång arbetsvecka.

Vem är du?
Jag uppfattar mig själv som en glad, engagerad och öppen person. Såklart fylls mina dagar mest av mitt politiska uppdrag, men på min fritid tycker jag om att fiska och umgås med min sambo och vänner.

Hur började ditt politiska engagemang?
Min farmor berättade ofta för mig och mina syskon om sitt politiska engagemang på 30- och 40-talet och det väckte ett intresse. Främst utifrån hur hon kämpade mot fattigdom och de orättvisor hon såg i samhället. Sen väcktes mitt engagemang på allvar sommaren 1992 när jag var kolloledare på Västeråsgården i Söderbärke. Där såg jag vilken skillnad kollot gjorde för barn som hade det tufft och året där efter väcktes frågan i stadshuset att lägga ner verksamheten – det fick mig att agera och mobilisera de krafter jag kunde. Vårt engagemang gjorde skillnad och Västeråsgården blev kvar. Jag ville då engagera mig vidare och fick förtroendet att få uppdrag inom Socialdemokraterna.

Vilka är de viktigaste politiska frågorna inför valet?
De viktigaste frågorna för mig är ekonomisk rättvisa, likvärdig skola och en trygg stad. Vi kan inte acceptera den utveckling vi sett eskalera nu under högerregeringen där barnfattigdomen ökar och pengar som ska gå till barnen i skolan går till vinster för riskkapitalbolagen. Just barn och ungas rätt till en trygg och bra uppväxt med bra lärare i skolan som ger rätt förutsättningar – det är en hjärtefråga för mig. Det är också viktigt för mig att Västerås ska vara en stad där alla som bor här känner sig trygga. Och det ska vara tryggt oavsett om det handlar om att gå till mataffären kvällstid eller att du känner dig trygg med hemtjänsten som kommer hem till dig. Tryggheten har jag arbetat mycket för att stärka i Västerås och det arbetet vill jag fortsätta.

Vad är det första du vill förändra efter valet?
För mig är det helt avgörande att vi satsar på att stärka skolan och äldreomsorgen. Det handlar om att ge alla barn och unga samma chans och få rätt start i livet. Inom äldreomsorgen så måste vi höja kvaliteten – där ska man känna att personalen har rätt kompetens, att det är någon som man känner igen och känner sig trygg med och att personalen också har tid för att sitta och prata en stund. Välfärden ska vara stark och finnas där när man behöver den.