Lättläst
Här kan du läsa om den socialdemokratiska politiken i Västerås på fler språk än svenska. Längre ner på sidan finns också Socialdemokraternas plan för Sverige att läsa på sjutton olika språk!
Vi vill göra det bättre för dig som bor i Västerås
Den 13 september är det val.
I Västerås är Socialdemokraterna ett parti
som du kan rösta på i kommunalvalet.
Det här vill Socialdemokraterna:
- Göra det tryggt för alla i Västerås.
- Skapa en bättre skola.
- Göra hemtjänsten tryggare.
Tryggt för alla i Västerås
Socialdemokraterna vill att alla i Västerås
ska vara trygga.
För att få det tryggt vill vi samarbeta mer
med polisen.
Vi vill även samarbeta mer med föreningar,
till exempel idrottsföreningar.
Vi vill dessutom satsa på de unga.
Det är viktigt att de tror på framtiden.
Därför ska fler unga få sommarjobb.
De ska också kunna få praktikplats med lön,
så kallade SAO-jobb.
Skapa en bättre skola
Skolan behöver bli bättre.
Socialdemokraterna i Västerås vill satsa
mycket pengar på skolan: 100 miljoner.
En del av pengarna ska ge fler utbildade lärare.
En annan del av pengarna ska gå till elevhälsan,
alltså skolsköterskor, läkare och kuratorer.
De kan stödja elever som mår dåligt i skolan.
Det är viktigt att stödja de eleverna.
Då får alla elever chans att lyckas.
Vi får en skola där eleverna mår bra, lär sig
och utvecklas.
Gör hemtjänsten tryggare
Socialdemokraterna vill att de som har hemtjänst
ska bli tryggare.
En viktig sak är att de som har hemtjänst
känner igen personalen.
Det blir tryggare när det är samma personal.
Vi vill också satsa på de undersköterskor
som jobbar i hemtjänsten.
Undersköterskorna ska få högre lön
och bestämma mer.
Då fungerar hemtjänsten bättre och blir tryggare.
